Eminem’s ‘Not Afraid’ – Analyse

Jim Morrison, Kurt Cobain, John Lennon, Michael Jackson, Tupac, – alle artister som våkner opp, gjennomskuer og går imot de som styrer musikkindustrien på vegne av Illuminatet, utgjør en fare for dem. Nå har Eminem også våknet.[/caption]
En analyse av Eminem’s sang «Not Afraid» fra albumet ‘Recovery’. ‘Recovery’ betyr å bli frisk, bli leget.

(Hook)
1. I’m not afraid to take a stand
2. Everybody come take my hand
3. We’ll walk this road together, through the storm
4. Whatever weather, cold or warm
5. Just let you know that, you’re not alone
6. Holla if you feel that you’ve been down the same road

Han er ikke redd for å ta stilling.
Inviterer alle til å ta hans hånd og vandre veien isammen, gjennom stormen.
Vil bare la alle vite at de ikke er alene, hvis de har vært ned samme veien.

(Intro)
7. Yeah, It’s been a ride…
8. I guess I had to go to that place to get to this one
9. Now some of you might still be in that place
10. If you’re trying to get out, just follow me
11. I’ll get you there

Det har vært en reise. Det krevde en del å komme fra det stedet han var til hvor han er nå. Noen kan være på det andre stedet sier han, og hvis de vil ut, skal de bare følge ham. Han vil få dem over.

«Dette stedet» refererer til hans «bur» og periode med depresjon, noe som inspirerte hans gjenfødsel. Eminem ble narkotikaavhengig når hans beste venn, DeShaun (aka Proof) døde. Eminem var på medisiner, for eksempel sovetabletter i lang tid før hans venn gikk bort. I de tre siste linjene, roper han ut til andre kjendiser som går gjennom samme fase som han gjorde for ikke altfor lenge siden. Dette gjelder også hans fans.

Videoen viser at Eminem lever to liv. Det er en periode med raskt skiftende bilder som viser ham i en rotete, uorganisert kjeller som antagelig representerer hans hjem, og så ham på et tak der han står farlig nær kanten. Dette segmentet representerer hans nylige funnet frihet ved å kommet ut fra sitt ‘bur-boks «, til å være fri og ha makt over sitt eget liv. Men, mens Eminem står nær kanten på taket, tar han et steg videre etter at han synger, «Og alle de som ser ned på meg, river jeg ned balkongen til«. Min tolkning av dette kan sees på to forskjellige måter:

a). Han får mer selvtillit med sitt budskap og viser dette ved å stå frem.
b). Ved at han står frem, symboliserer det at hans ord har satt ham i større fare.

[Vers 1]
12. You can try and read my lyrics off of this paper before I lay ‘em
13. But you won’t take the sting out these words before I say ‘em
14. Cause ain’t no way I’mma let you stop me from causing mayhem
15. When I say I’mma do something I do it, I don’t give a damn what you think
16. I’m doing this for me, so fuck the world
17. Feed it beans, it’s gassed up, if it thinks it’s stopping me
18. I’mma be what I set out to be, without a doubt, undoubtedly
19. And all those who look down on me I’m tearing down your balcony
20. No if ands or buts don’t try to ask him why or how can he
21. From Infinite down to the last Relapse album he’s still shitting
22. Whether he’s on salary, paid hourly
23. Until he bows out or he shits his bowels out of him
24. Whichever comes first, for better or worse
25. He’s married to the game, like a “fuck you” for Christmas
26. His gift is a curse, forget the earth he’s got the urge
27. To pull his dick from the dirt and fuck the whole universe

Mayhem = oppbrudd, ødeleggelse, forvirring, kaos.

Ovennevnte verset refererer til de «høyere-ups» som styrer musikkbransjen på vegne av Illuminatet. Eminem sier de kan lese teksten til sangen før den er lansert, som de gjør med hver mainstream sang, men de vil ikke være i stand til å ta «stinget» ut av hans ord, fordi stikket var allerede følt når sangen ble fremført og utgitt til publikum. Et ‘Sting’ er en injeksjon av en gift via stikket av et dyr eller plante, så her antyder han metaforisk at denne sangen vil svi for de høyere-ups som prøver å kontrollere ham.

Han fortsetter deretter med ved å si han vil ikke la dem stoppe ham fra å forårsake oppbruddet, ødelegge sitt forhold til dem, og følger deretter opp med å si, «Når jeg sier at jeg skal gjøre noe, så gjør jeg det, jeg gir faen hva du tror, jeg må gjøre dette for meg «. Han bryr seg ikke om dem i forhold til hva de mener, og sier han vil gjøre og si hva han vil. Den neste linjen leser deretter; «Så fuck verden, mate den med bønner, den er gasset opp, hvis den tror det er den kan hindre meg«. Å gasse noen er opp er å forvirre eller lure mennesker, og som mange av dere allerede vet, bønner gir folk gass. Jeg er ikke så sikker på hvem Eminem refererer til som blir lurt, men det kan muligens bety at media skal gi publikum mer bønner og derfor «bloate» dem med løgner og fabrikkerte historier om Eminem og alt annet i fremtiden. Han sier deretter, «Og alle de som ser ned på meg, skal jeg rive ned balkongen til«. Igjen, snakker han metaforisk, med henvisning til de høyere-ups sine «balkonger», antyder deres høye nivå og all-seeing posisjon, som han skal rive dem ned av sin høye status om de prøver seg.

Etter det sier han, «Han er gift med spillet, som en «fuck you til jul», hans gave er en forbannelse». En «Fuck You » til jul er en gave med en forbannelse, og dette er koblet sammen med det faktum at han noen ganger tenker på sitt talent som en forbannelse på grunn av hvor det har bragt ham. Queens Freddy Mercury har samme tema i sin sang «Bohemian Rhapsody«; selge sin sjel og drepe en mann, for status og pengene som følger av å tjene Illuminatet.

[Vers 2]
28 Ok quit playin’ with the scissors and shit, and cut the crap
29. I shouldn’t have to rhyme these words
30. In the rhythm for you to know it’s a rap
31. You said you was king, you lied through your teeth
32. For that fuck your feelings
33. Instead of getting crowned you’re getting capped
34. And to the fans, I’ll never let you down again, I’m back
35. I promise to never go back on that promise, in fact
36. Let’s be honest, that last Relapse CD was “ehhhh”
37. Perhaps I ran them accents into the ground
38. Relax, I ain’t going back to THEM now
39. All I’m tryna say is get back, click-clack BLAOW
40. Cause I ain’t playin’ around
41. There’s a game called circle and I don’t know how
42. I’m way too up to back down
43. But I think I’m still trying to figure this crap out
44. Thought I had it mapped out but I guess I didn’t
45. This fucking black cloud still follows me around
46. But it’s time to exercise these demons
47. These mother fuckers are doing jumping jacks now

Legg merke til at i den offisielle teksten har de sagt ‘that’ istedenfor THEM, som han sier. Dette er det samme de gjorde i mange av sangene til Michael Jackson, forandret ord i teksten, hvilket er hva han sier de gjør hele tiden her.

Våkne Opp

Når han synger, «Og til fansen, vil jeg aldri svikte dere igjen, Jeg er tilbake», går han ut mot en trafikkert vei såvidt unngår å kollidere med biler og busser som symboliserer hvordan han ikke vil la noe stoppe ham eller komme i sin vei. Det er også interessant å merke seg at en av bussene har en delvis synlig reklame med ordene «Våkne Opp » vist en brøkdel av et sekund.

Det er 3 plausible forklaringer på dette:

a. Det er en tilfeldighet (som jeg tror den skal være).
b. Annonsen er reell og produksjonsteamet bare lagt merke til dette under post-prosessering av video og besluttet å holde den «våkner» del bare.
c. Den «våkne opp» annonsen var tilsiktet og planlagt.

Det er på tide å fronte demonene sier han.

Bokser mot demonene i kjelleren

I kjelleren som Eminem lever i, kan en dukke/marionett (‘puppet’) sees hengende fra en bjelke i taket. Dukken er sett gjennom videoen flere ganger, inkludert noen nærbilder av den, selv om det vises raskt og er ikke så merkbart. Dukken er mest tydelig vises når Eminem synger, «Slapp av, jeg går ikke tilbake til det nå«. Husk, denne musikkvideoen symboliserer visuelt hvordan Eminem gikk fra «det forrige stedet» for å komme til «dette stedet». Et sted blir et bur en er fanget i med de depresjoner som følger av det, til å være fri og ha kontroll over seg selv. «Det [forrige] stedet» og alle de tilknyttede onder er ikke lenger med i «dette [nye] stedet». Med andre ord, er han ikke lenger en marionett for de høyere-ups for kontroll og overgrep.

Eminem sier så, «Alt jeg prøver å si er kom tilbake, klikk-klakk BLAOW, for jeg tuller ikke, det er et spill som heter sirkel, og jeg vet ikke hvordan, men jeg er altfor langt oppe til å gå tilbake ned «. Ordene «klikk-klakk BLAOW» er onomatopoeia for en pistol, nikke en pistol og skyte det, så dette kan indikere hvor alvorlig han er og hva slags nivå han er på, blir over hans lik at de får dradd han ned på sitt nivå igjen.

Sirkel spillet i musikkbransjen er egentlig en sirkulær bane Illuminatet driver med musikk artister. De bygger opp noen til å bli veldig populær og berømt, for sin egen bruk og manipulering av massene, og når den personen er ferdig eller dør, vil de bare få en annen artist, og gjøre det samme igjen. Dette vil skje fortløpende hele tiden og det er også flere det skjer med. Eminem er «Altfor langt oppe til å gå ned», siden dess høyere du kommer, jo vanskeligere blir det å forlate musikkbransjen, fordi du er klar over mye mer enn andre artister, og har mye mer innflytelse og dermed bli en trussel. Dette er når Illuminati kan velge å drepe kunstneren, vanligvis som et offer, etter å holde dem ute av rampelyset en stund for å redusere deres popularitet. Denne prosessen er svært gradvis og går nesten ubemerket. Eminem har også nevnt dette i et par andre låter, som «Say Goodbye to Hollywood ‘:

48. I never dreamt I’d get to the level that I’m at, this is whack
49. This is more than I ever could’ve asked
50. If I could go back, I never would’ve rapped
51. (continued)
52. I sold my soul to the devil, I’ll never get it back
53. I just wanna leave this game with level head intact

Fortsetter hvor Eminem også sier, «Men jeg tror jeg fortsatt prøver å finne ut av denne dritten, trodde jeg hadde funnet det ut, men jeg antar jeg ikke«, som indikerer at han har tidligere prøvd åkomme bort fra de høyere-oppe’s radar, metaforisk henviser han til dem som «Svart Sky» – som fortsatt forfølger ham og overvåker hans minste bevegelser.

Som Eminem fortsetter å gå, ser han inn i et bil vindu og ser en refleksjon med et forvrengt bilde av ansiktet sitt. Han ser forvirret og litt overrasket ut, men han fortsetter å gå og ender opp i en hall med speil. Han er skremt av den forvrengte refleksjon av ansiktet sitt i hvert enkelt speil, noe som ser ut som et malt ansikt, som representerer bildet som høyere-ups har skapt av ham, minner ham om hans alter ego, Slim Shady, dukken han en gang var. Slim Shady er også forbundet med «det stedet».

Selv om han ikke nevner speilene i teksten til «Not Afraid», nevner han dem i ett av hans sanger fra samme album heter, ‘I’m going through changes’:

«I’m hatin’ my reflection, I walk around the house tryin’ to fight mirrors»

«Jeg hater mitt speilbilde, jeg vandrer rundt huset å prøver å bekjempe refleksjoner»

Etter det, sier han, «Men det er på tide å kjempe mot disse demoner, disse mother fuckers prøver å gjøre jumping jacks nå«. Han sikter til de høyere-ups som «demoner». Dette betyr at de høyere-oppe allerede har eller planlegger å ødelegge hans karriere, derav «jumping jacks», også kjent som ‘star jump’ , som viser at de gjør sine trekk allerede.

Eminem har slått seg gjennom veggen og ser lyset

Eminem finner en måte å unnslippe rommet med speilene på ved å slå seg gjennom de, og mens scenen i filmen skifter over til kjelleren hvor han samtidig knuser murstein veggen, etter å ha oppdaget lyset som stråler gjennom et lite hull i veggen som tidligere ble opprettet ved å kaste en stol på den. Dette symboliserer at Eminem har funnet lyset, han har brutt ut av buret sitt og vil ikke lenger bli kontrollert, derav tekstene som spiller mens denne scenen fader ut, «jeg bryter meg ut av dette buret».

(Bridge)
54. And I just can’t keep living this way
55. So starting today, I’m breaking out of this cage
56. I’m standing up, Imma face my demons
57. I’m manning up, Imma hold my ground
58. I’ve had enough, now I’m so fed up
59. Time to put my life back together right now

(Vers 3)
60. It was my decision to get clean, I did it for me
70. Admittedly I probably did it subliminally for you
71. So I could come back a brand new me, you helped see me through
72. And don’t even realise what you did, believe me you
73. I been through the ringer, but they can do little to the middle finger
74. I think I got a tear in my eye, I feel like the king of
75. My world, haters can make like bees with no stingers, and drop dead
76. No more beef flingers, no more drama from now on, I promise
77. To focus soley on handling my responsibility’s as a father
78. So I solemnly swear to always treat this roof like my daughters and raise it
79. You couldn’t lift a single shingle on it
80. Cause the way I feel, I’m strong enough to go to the club
81. Or the corner pub and lift the whole liquor counter up
82. Cause I’m raising the bar, I shoot for the moon
83. But I’m too busy gazing at stars, I feel amazing and

En helt ny Eminem kommer ut av ‘puppeten’, larveburet, enn det sjefene i musikkindustrien tror de har skapt. Han velger å gå sin egen vei.

(Hook)
84. I’m not afraid to take a stand
85. Everybody come take my hand
86. We’ll walk this road together, through the storm
87. Whatever weather, cold or warm
88. Just lettin’ you know that you’re not alone
89. Holla if you feel that you’ve been down the same road

Betydningen av Hooken er veldig klar. I den siste linjen ber Eminem andre kjendiser, som har «vært ned samme veien», egentlig betyr det hva han har gått eller går gjennom, til å heve stemmen og ta et standpunkt som ham. Derfor linjen, «Holla hvis du føler at du har vært ned samme veien«. Mens han synger dette, legger han også sin hånd ved siden av munnen sin vertikalt som for å formidle en melding stille og diskret. Dette er tydelig ved brua i teksten til sangen, «Talkin ‘2 Myself»:

90. So why in the world do I feel so alone
91. Nobody but me, I’m on my own
92. Is there anyone out there
93. Who feels the way I feel
94. If there is, let me hear just so I know I’m not the only one

[Her kan også referanse til Ping Floyd’s ‘The Wall’ være innvolvert, se mursteinene i veggen, som Pink må knuse for å bryte ut av sitt mentale fengsel]

Speilene kan også være bilder på de forvirrede deler av en selv, når en knuser dem, finner en tilbake til seg selv, og bryter fri til den virkelige verden; ut i lyset.

Konklusjon

Helt i begynnelsen av videoen viser den Eminem som står på et takhylle og forteller oss hvordan han kom fra «det stedet» til dette som han er på nå, som han fortsetter med å vise ved å gå gjennom gatene og befinner seg i en hall med speil, hvor han er konfrontert med forvrengte bilder av seg selv før han flyktet ut fra både kjelleren og rommet med speil for bare å finne seg selv konfrontert av et langt mer farlig sted; kanten av taket. Han hopper så ut over kanten og faller et stykke før han får muligheten til å fly som Supermann og beveger seg tilbake på taket.

Som Eminem sier i et intervju med Skyrock FM i Paris, er det totale konseptet «utgangspunktet er å være et mørkt sted og prøve å komme til lyset». Meldingen Eminem prøver å gi oss er at han ikke er redd for å møte sin frykt, og å ha full kontroll over seg selv, gjøre sine egne valg og avgjørelser, han setter sitt liv sammen igjen, uansett hva omstendighetene kan være.

Når man «selger sin sjel til djevelen» og stopper sitt bidrag til de høyere-oppe, får de ikke lov til å beholde sin berømmelse og leve sitt luksuriøse liv. Men på grunn av Eminem’s popularitet, og den massivt økende bevissthet hos folk har om hva som foregår bak kulissene, er det blitt mye vanskeligere å holde ham ute av rampelyset.

Husk at disse høyere-oppe prøvde å ødelegge Michael Jackson’s image i 17 år. Som Michael Jackson sa triumferende; «I out-thinked them!» Noe senere var han død.

Fritt basert på denne analyse av Farnankhan:
http://www.farhankhan.com/2010/10/eminems-not-afraid-analysis/

Bidra gjerne til analysen i kommentarfeltet under.

Facebok kommentarer

kommentarer

Leave a Comment